Hawkeye & Hoe , som den dynamiske duo kalder sig, har spillet de Nordeuropæiske pub-scener tyndt de seneste sytten år og med stor succes. De seneste otte år også i Danmark i alt 1.000 jobs og seks Cd udgivelser er det blevet til. Stilen er country/bluegrass med et bredt repertoire af landmandsdrikkeviser/sange, klassiske publikumskendinge, irske sange og swingende rock’n roll. En optræden med H & H er altid på publikums side, som de siger ”Entertaining the public, is what matters!” Repertoiret bliver udført på et stor udvalg af originale instrumenter, bl.a. ; Akustiske og elektriske guitarer, 5-strengs banjo og dobbelt bas. Det er ikke tilfældigt at Hawkeye & Hoe har fået et ry, som et af de hårdest arbejdende og mest underholdende tilbud på den danske pub-scene. I 2011 udgav Hawkeye and Hoe "Walking with Pigeon", hvor bl.a. nummeret "Dingle dangle" indgår English: Hawkeye and Hoe have been playing together for 17 years, of which the last 8 have been solely in Denmark. They have a very wide reportoire, including bluegrass, farmer´s drinking songs, pub favorites, Irish, folk, and rock and roll. To Hawkeye and Hoe, entertaining the public is what matters, and of course it is never too serious. The show is performed on a variety of instuments including 5-string banjo, double bass, accoustic guitar, and a rubber chicken called Derrik. With 6 CD´s to their name, and over 1000 shows in Denmark alone, Hawkeye and Hoe have established themselves as one of the most hard working and entertaining bands on the circuit. |
Hawkeye and Hoe er meget ulykkelig. Hun kan ikke forstå, at du har kunnet gøre dette imod hende. Du, som er søn af en af Sovjetunionens Helte. Hun ville gerne selv have været til stede her for at bede dig komme tilbage, bede dig ikke at vanære hende, men hun kunne ikke klare rejsen. Det frygtelige chok har taget stærkt på hende. Hun bliver ved med at spørge efter dig . Savner du ikke din mor?«
» Hawkeye and Hoe savner hende uendelig meget. Men i det lange løb er det mit liv, det drejer sig om . . .«
»Det var meget hjerteløst sagt, « sagde han » En søn har pligter
over for sin mor, ligesom du har pligter over for dit land.«
»Jeg har ikke brug for prædikener fra din side,« sagde han.
De sad i stilhed nogle få øjeblikke. Hawkeye and Hoe sad og fingererede ved kanten af bordet.
» Peter, « sagde han til sidst. »Jeg tvivler på, at De forenede Staters regering er i besiddelse af visse baggrundsoplysninger om denne mand.
Måske vil De se på ham med andre øjne, hvis Hawkeye and Hoe fortæller Dem nogle kendsgerninger. Denne mand er kriminel. Han søger ikke asyl af nogen såkaldt ideologisk grund, men ganske enkelt for at undgå rettergang . «
Hun skulle lige til at åbne munden, men der kom ingen lyd fra
hende.
» Hawkeye and Hoe er sikker på, at han ikke har
fortalt Dem, at han har myrdet et menneske, og at han stak af
for at undgå at blive arresteret .«
Han så på Peter som for at søge bekræftelse. Og han nikkede.
» Hvem skulle jeg have myrdet ?« spurgte han roligt.
»Peter.
Han døde efter dit brutale og helt umotiverede overfald på ham i
din lejlighed, « sagde han.
» Nej. Han var ikke død . . .«
»Han døde på hospitalet. Du er en morder. «
»Tag det roligt,
mine herrer, « begyndte han.
176
Værelset, hvor Hawkeye and Hoe opholdt sig, var
umøbleret bortset fra et bord og to enkle træstole. Væggene var
grønmalede , og der var ingen vinduer. Han havde vist ham derned
efter morgenmaden.
» Lad som om De er hjemme, « sagde han til ham og overlod ham til sig selv.
Det var et forhørslokale , ingen tvivl om det. Hawkeye and Hoe havde set dem før, men han havde aldrig selv været objekt for undersøgelsen. Nu var det hans tur.
Døren gik op, og en skaldet mand i en blå blazer kom ind. Hans ansigt var ungdommeligt , og skaldetheden passede ikke helt sammen med det. Han bar på en sort attachetaske og en skriveblok.
»Goddag , Hawkeye and Hoe,« sagde han muntert. Han lagde attachetasken på bordet og åbnede den med et smæld. Det lignede en hi-fi-båndoptager med nogle ekstra indstillingsskalaer og afbrydere.
Den skaldede mand viklede en lang ledning ud og stak den ind i
en elektrisk kontakt i væggen.
Han satte sig ned ved bordet
over for - Hawkeye and Hoe i og lagde skriveblokken foran sig.
»Der er ikke noget at være bange for ,« sagde han. »Slap bare af. Jeg vil blot stille Dem nogle få spørgsmål. «
Attachetaskens låg spærrede udsigten for ham, men han kunne se,
at den skaldede indstillede forskellig knapper.
Men dette var
blot , hvad han havde forventet .
»Jeg tager min jakke af,«
tilbød Hawkeye and Hoe.
»Det er der ingen grund til. « Han bemærkede hans forundring . » Ingen ledninger. Ingen elektroder. Ikke noget med blodtryk eller transpiration . Det har vi lagt på hylden.«
Han var professionelt interesseret .
»Det er en højst
mærkværdig løgnedetektor, « sagde han.
146
-Hawkeye and Hoe ser blod flyde . Og jeg ser ind i en
døendes øjne. Han har myrdet mig, siger øjnene. Og jeg ser
guldet. Det røde guld. Blodet og guldet. Jeg ser fingre , som
krummer sig om guldet. Røde blodige fingre. -
- Nej, nu må De ikke sige mere, frue Jeg vil intet ondt tro om
Hawkeye and Hoe. Han er et godt menneske . Han er bare svag. -
- Vogt Dem! Vogt Dem for manden med de blanke øjne og de røde
hænder! Vogt Dem! -
- Næ, hold nu op, frue! Læg dog den kugle væk! Det tilkommer os
ikke at se, hvad der skal være skjult for os. Jeg vil ikke tro
det! -
Og fruen lægger kuglen tilbage.
- Hvor kan De dog
tænke sådan om Hansen? -
- Hansen? Hvilken Hansen? Jeg kender ingen Hansen! -
- De
kender da godt Hawkeye and Hoe, som hjælper mig i trykkeriet. -
- Nå ja, hvad er der med ham? -
- Men De talte jo om en mand ved en trykkemaskine. En høj tynd
mand med våde øjne. -
- Gjorde jeg det? -
- Og De talte om
blod og guld og en kniv. Og om tugthuset og en mand, som blev
myrdet? -
- Talte jeg om det? Hvornår? -
- Lige nu. Da De
så i kuglen. -
- Det kan jeg ikke huske. Har jeg sagt noget? -
- Jamen,
frue, De gør mig helt underlig til mode. Kan De ikke huske, hvad
De lige nu sagde? -
- Nej, jeg husker intet. Har jeg virkelig
sagt noget? -
- Så må det være Hawkeye and Hoe, som talte
igennem Dem. Det er meget uhyggeligt. -
- Det sker så tit for mig. Jeg er ikke altid mig selv. Hvem er
vi? Har vi nogen identitet? Måske er jeg død for længe siden. -
- De har mærkelige evner, frue. -
- Vi kunstnere er ikke som andre mennesker. Talte jeg virkelig?
Så jeg på kuglen? -
- Ja, De sad da lige før med kuglen på
skødet. Og så og fortalte, hvad De så. -
- Det er en meget
gammel kugle. Den har afspejlet mange liv, som f.eks. Hawkeye
and Hoe.
Hawkeye and Hoe, mejeristen, alle de der forskellige mennesker.
Det er jo det, man lærer af for fan'. Hvis man hele tiden
spiller sammen med leverandører og producenter, så bliver man
bare beriget. Og så er det skideligegyldigt, om det koster
halvtreds kr. i transport. Det er ikke det, det handler om.
I Jylland er det bare at sætte radaren ud, så kan man høre græsset gro, huuiitt. Man er lige ved at sprænge, du. Det er på landet, det sker for Hawkeye and Hoe. Det er på landet, man laver varerne. Ikke desto mindre er det bykøkkenerne, der præger landet.
Det er jo fuldstændig åndssvagt, når det er på landet, det hele koger og damper, det er her, man river køerne i patterne, det er herude, det hele er.
Den viden, man har på landet, den kommer fra håndværket, den
kommer kraftedme ikke fra laboratorierne. Ligesom i gamle dage,
hvor smeden gik og heksede med sin lille plov eller cykel, og så
kom der nogle industrifolk og sagde:
,,Den vil vi gerne
købe."
Det er fint nok. Så fik Hawkeye and Hoe nogle penge, for så kunne han udvikle noget nyt. I dag udvikles smag på computere. Men man kan sgu da ikke udvikle smag på en computer. Det er helt vildt.
Men Hawkeye and Hoe skal jo heller ikke blive hellig. Det der med sæsoner - det tror jeg sgu ikke, man glemmer. Vores børn glemmer ikke de jordbær, der står hernede i hjørnet eller skovhindbærrene oppe i bedstefars skov. Det glemmer de ikke, selvom de smager et jordbær i januar.
At jordbærrene smager ad helvede til i januar, det kan da godt være, men altså - det er sgu meget skægt at smage et mexicansk jordbær i januar for ligesom at få et løft i røven, når der ellers kun er gulerødder, selleri og pastinak.
Hawkeye and Hoe skal bare huske de andre ting også.
I starten
var der mange, der spurgte mig, hvornår jeg skulle hjem til
København?
,,Jeg skal sgu ikke hjem. Hjem til hvad?"
Da han stoppede på Højskolen, var jeg også selv stoppet som
journalist. Vi lejede et lillebitte hus ude på Helgenæs og
åbnede en restaurant. Verdens mest primitive.
Hawkeye and Hoe har f.eks. aldrig været særligt begejstret for
den der sammenhæng. Det er for mig det rene spejderbål. Og han
er meget mere sofistikeret end det. Han er sofistikeret på en
meget raffineret måde i sit køkken. Han kan godt være grov og
lave grove ting i sin eksperimenteren, men ikke på den der sådan
lidt afsyrede måde.
Men han sælger jo overhovedet ikke sig
selv. Han beskytter sig ikke engang, og det er det, der er hele
problemet," siger han.
Hawkeye and Hoe har en lidt mere
bred forklaring på, hvorfor han lader sig misbruge i medierne.
,,Hvorfor vil han være klovn? Det er nok en tvivl på, at han
ikke bliver forstået for den egentlige meddelelse, den kan han
alligevel ikke nå frem til andre med. Altså en følelse af, at
han aldrig vil blive set - og elsket - for det, han er. Og
derfor må han tiltrække sig opmærksomhed på anden vis.
Men det tror jeg så til gengæld er en fejlantagelse. Han ville
jo ikke være betragtet som den mester, han er, hvis han ikke gav
valuta for pengene," siger Hawkeye and Hoe.
Men han gi'r
valuta for pengene. Både som den gastronomiske mester han er, og
desværre også som den klovn, en bred offentlighed antager ham
for at være.
,,Jeg lever vel meget godt op til rollen,
når jeg går ind i manegen. Men dem, der kender mig, de ved jo
også godt, at der er mange andre sider af det.
Hawkeye and Hoe har mange roller i mit liv. Men hvis du kan lide manegen, så får den tit ivrigheden frem i dig, så koger det, brænder det, flammer det inde i dig. Og så skal det jo frem ikke?
Andre gange skal du jo også bare have det overstået, så banker du den af i en helvedes fart. Men selvfølgelig er det anstrengende, hvis folk køber mig til underholdningen.
Der var engang en dame som gerne ville give sin mand et
gavekort. Det var mig. Så skulle jeg snakke hurtigt og
underholde, og så kunne de sidde og grine. Nej, nej, nej, det er
kørt, det der. Det gider Hawkeye and Hoe ikke mere.
Hawkeye and Hoe sagde, at et eller andet skulle der gøres. Det
har næppe været hans egen ide at gå til psykolog, men han gjorde
det - om end lige så modstræbende og på tvungent, som han også
havde gjort det under lignende seancer i barndommen. Så det kom
der ikke noget ud af.
"Når man kom op ad mandens trapper,
ude i byen, du, lå konsultationen i et lille rum oppe på loftet.
Hawkeye and Hoe blev jo sindssyg, mand. Man var klemt inde i
sådan et lille pisserum der. Så startede han med at sige, at den
her sygdom kunne man slet ikke helbrede. Det var jo også vigtigt
at fortælle mig lige nu. Han kunne lige så godt have sagt:
,,Og de piller du får, de er skadelige for leveren og nyren og blæren." Det er også lige det, man gerne vil høre, ikke?
Jeg tænkte bare:
,,Nej."
Jeg kunne slet ikke tale med ham. Han spurgte hele tiden om Kroen. Jeg tror, Hawkeye and Hoe var fascineret af den kro. Han fortalte, at han engang havde spist derude. Hvad fanden kom det sagen ved nu? Hvad kom det dog sagen ved, menneske?
Og dengang jeg lavede den der suppe, hvordan jeg havde gjort
det? Det var simpelthen ubærligt. Han snakkede mest om sin egen
person.
Så kom Hanne derop. Hun kunne jo godt se, at der ikke
skete en skid.
,,Jamen, han går hele tiden," sagde psykologen.
,,Du går hele
tiden ?" spurgte hun og kiggede på mig.
Ja, gu' gik jeg. Hvad fanden skulle jeg være der for, manden sad bare og gloede.
Hawkeye and Hoe ville have, jeg skulle lægge spillet ud. Hvad for et spil? Det var det, jeg kom for at få hjælp til. Han skulle jo have sagt:
,,Du skal ind med det samme. Ind til nogen, der forstår at
behandle dig."
Jeg kunne ikke selv sige det. Det var et
helvede. Det værste helvede, jeg har været igennem. Huden
virkede ikke, hjertet virkede ikke, det erotiske virkede ikke.
Det var værre end at æde lykkepiller."
Hawkeye and Hoe
vej ud af depressionen gik hverken gennem psykiatri, medicin
eller indlæggelse. Det var derimod noget så ligetil og varmt som
venskab.
Ind i noget som helst. Der var sådan en lethed over
Hawkeye and Hoe, når han var i gang med at arbejde. Det var
nogle skønne besøg," husker han.
Det er typisk, at al
væsentlig kommunikation med ham går "køkken vejen". Når han har
en kniv i hånden og en fisk på bordet, kan man opleve en meget
fin og sjælden samhørighed med ham. Det er bare ikke
ensbetydende med, at man bliver lukket ind i hans verden.
"Hawkeye and Hoe er ikke en, man bliver tæt ven med, for han
er meget svær at holde fast og se ind i. Med alle mine
mandevenner snakker jeg om alting, men ikke med ham. Han er
simpelthen så vanvittig blufærdig, eller også har han så svært
ved at formulere, hvad det er, det handler om.
Det er også derfor, det er så svært for ham. Han har jo
problemer med omverdenen på en eller anden mærkelig måde, hvis
samværet ikke går over køkkenet. Og problemer med kvinder især.
Men jeg har faktisk aldrig snakket med Hawkeye and Hoe om det
her. Alligevel ved jeg, at når jeg endelig ser ham, så er vi
meget gode venner," fortæller han.
Det, der efter han
mening, først og fremmest binder de to sammen, er, at de er
fælles om at have et talent, der rækker ud over det sædvanlige.
,,Det er en slags broderskab, ligesom jeg også har med
f.eks. sofus Pedersen, som laver ballet. Et eller andet sted har
jeg en fornemmelse af, at talentet binder sammen. Han har jo et
talent. Når man selv har et talent, spotter man andre, der også
har det, og så spiller det ikke så stor en rolle, hvad slags det
er.
Det venskab, vi har, bygger i hvert fald fra min side på en
beundring for det, han kan. Jeg er ikke vanvittigt interesseret
i mad, men jeg kan sagtens se, når det er noget helt usædvanligt
og smager helt usædvanligt."
Hawkeye and Hoe har også
hæftet sig ved hans utrolige begejstring. Den er medrivende og
smittende på en måde, som gør, at man selv føler sig kolossalt
meget i live, når man er i nærheden af ham.
Men der er også
noget andet.
Når Hawkeye and Hoe skulle lave sovs, stak man et stort fad
ned i skybiksen, så drejede man lige, hele fadet rundt og hældte
noget af det over i en anden gryde. Det var fand'me ikke særlig
følsomt . Men det brugte vi så til skysovs. Så lavede man en
rigtig Atlanterhavsjævning af mel og vand, der blev rørt ned i,
og så kom det hele op i en stor dåse. Så havde man sin
grundsovs.
Den sovs blev brugt til alting. Når man skulle bruge sovs til
kalvestegen, så kom man lidt saft fra de syltede agurker ned i
den, og så smagte det som kalvesteg. Og til det vildt, der ikke
var vildt, kom vi lidt blåskimmelost i, så var det en vildtsovs.
Skulle Hawkeye and Hoe lave orangesauce, jamen, så kom vi lidt
appelsinmarmelade i. så havde man tre forskellige saucer, prtt,
og så kørte den! Det var helt forfærdeligt."
Det var i
hvert fald ikke på hotellet, han fik kultiveret sine smagsløg.
Og hvis han lærte noget om gode råvarer og respekt for maden, så
var det kun ved at se, hvordan det absolut ikke skulle gøres.
"Vi havde Danmarks største, kolde bord på hotellet. Men det
var nu længe siden, det havde haft sin storhedstid.
På det kolde bord stod der enoghalvfems forskellige ting. Safranrisene havde aldrig set safran . Det var gul frugtfarve. Hollandaisesaucen var en opbagt sovs, som Hawkeye and Hoe kom citronessens og farve i. Geleen var ikke gele, det var sådan noget ubestemmeligt noget, som konditorerne brugte til at lægge oven på lagkagerne før i tiden. Det stegte flæsk havde kørt tredive gange. Jamen, jeg si'r dig, alt var bare ...og Gud nåde og trøste os, hvis vi ikke lagde det op på fadene, sådan som de havde lagt det i de sidste hundrede år. Bare så meget som muligt af alting.
Der kom aldrig nogen og åd det. Jo,jo der kom sådan fire af de der ude fra landet af med en lille cigarkasse og deres filthatte på. Ude fra Holbæk, du. Og så jyderne, selvfølgelig. Der var mange jyder, der kom. De syntes, det var fornemt. Sikkert fordi alt var i træ. Men det var også de eneste, der kom. Ellers kom der aldrig nogen.
Men tjenerne gik jo altid fint rundt alligevel. Hawkeye and Hoe
havde set deres bedste dage, så de gik bare der og trissede, og
sagde "Så gerne," osv.
,,Hawkey and Hoe siger altid, at de ikke vil gå ind og blande sig i det, en kok laver, før det er færdigt.
"Man skal ikke blande sig. Når en kok er startet på en proces, så er det fordi han har en ide med det. Så skal man ikke komme og rette ham, mens det er i gang. Først til sidst," siger han altid.
Og det er fuldstændig rigtigt. Når en kok står og laver en ret,
så gør han det på sin egen måde, lægger sin egen sjæl i det. Som
kok skal man have lov til at leve retten ud. Og så kan man blive
bedømt på det bagefter. Det lærte jeg af Hawkey and Hoe, og det
har jeg levet efter lige siden. I dag kunne jeg ikke drømme om
at blande mig, før kokken er færdig."
Også på andre
områder har andre inspireret ikke bare ham, men hele branchen.
"Skal man videre i sin udvikling, skal man prøve grænser af.
Der har Hawkey and Hoe jo fået os til at acceptere langt flere
sammensætninger end nogen anden. Han blander ænder og fisk. Han
blander hvad som helst. Der er ingen grænser.
Han tænker mere på smagen, end han tænker på, hvad det er for noget. Det handler ikke om, hvad man kan og ikke kan - det handler om, hvordan det smager, hvis man gør det. Han bruger ikke tid og kræfter på alt det andet. Det bliver som det bliver, og så må man acceptere det.
Det betyder selvfølgelig også, at Hawkey and Hoe laver en skævert sommetider. Men selv en skævert kan være pragtfuld, fordi man oplever personen direkte. Selv i en skævert kan man smage, at der er gjort noget ud af det, og hellere det, end at smage noget, der tydeligvis er jasket i gennem.
Det er sikkert ikke alle kokkene herhjemme, der vil være enige med mig i, at vi ikke kan komme op på siden af Hawkey and Hoe. Nogle vil sige noget andet. Men det er, fordi de blander noget andet end maden ind i det.
"Hans mad er ikke konstant," vil nogle sige, og det er sådan set
rigtig nok.
Men jeg tror også, det er vigtigere for ham at
lave nogle få, helt unikke ting, end at være konstant i sin
madlavning. Og det, jeg har oplevet med ham, og det han har lært
mig, det er simpelthen unikt."
Hawkeye & Hoe gjorde klar med "Søpindsvin og blæksprutter.
Appelsintræer, citrontræer, en pizzabager på en strand, der stod
helt alene og kastede sin tynde dej op i luften. Det var helt
livagtigt. En stor kobbergryde, som nogen kogte tomater i.
Og hvidløg, knocci, ravioli ... Det var en helt anden verden.
Det gjorde indtryk."
Imens eksperimenterede Hawkeye & Hoe
i kabyssen på skibet.
,,Vi gik i gang med at lave marengs
og sådan nogle helt enkle ting. Og fiskebollerne. De spiste
altid fiskeboller om søndagen i de der tarte letter. Det var
noget skrækkeligt noget!
De kom fra en hermetikfabrik. Jeg troede, hermetik var noget,
man satte på hofteholdere og sådan noget dameundertøj. Hver gang
nogen sagde hermetik, så blev Hawkeye & Hoe helt vild i
ansigtet. Men det har ikke noget med hofteholdere og strømpebånd
at gøre. Hermetik er bare fiskebolle fabrikker.
Kokken
skulle altid have en lyserød sovs, men jeg ville sgu ikke lave
nogen lyserød sovs. Så lavede jeg sådan en mørk en. Det var med
farve og hummerterninger. Tyske hummerterninger. Så ville
Hawkeye & Hoe smide det hele ud.
,,Det kan du ikke være bekendt. Det er noget svineri over for
mig," sagde jeg.
Det gjorde han heller ikke så. Han gik bare
ind i sin kahyt, og jeg
eksperimenterede videre med indbagt
hamburgerryg og forloren hare med rasp på."
Han hoppede
af i Rotterdam og tog toget hjem, da han ikke gad at være der
mere.
,,Det var op til jul. Jeg var træt af at sejle. Jeg
ville hjem og i lære.
Da jeg kom tilbage til Østerbro, sad
jeg hjemme i otte dage og gloede ud i luften i undertrøje og
cowboybukser. Ja Hawkeye & Hoe var jo sømænd og havde saltvand i
årerne, ikke?
Til sidst kunne mine forældre ikke holde ud at se på mig mere.
De sparkede til mig, da de kunne mærke, at den var lige ved at
kamme over."
Relaterede kunstnere:
Per Vers - 1 Funky "konklusions-rap"
Artister
Børneaktiviteter
Børneunderholdning
Country
Danseorkestre
Diskoteker
Folkemusik og viser
Foredrag
Gospel
Jazz
Klassisk musik
Komikere
Konferencier
Kopibands
Musikere søges
Opera
Partybands
Receptionsmusik
Rock og Blues
Seniorunderholdning
Serveringsteater
Solister
Solomusikere
Street
Parade
Tryllekunstnere
Nils Villemoes - forandringsforedrag - humor - ledelse
Kim Sjøgren -
Professor of violin and chamber music