Foto: Marek Bican
Johan Olsen, Torben Steno , Peter Jessen og
Søren Mikkelsen
Ungt blod og ny lyd
til gamle(s) klager
Trods titlen kommer Pligten Kalder
større og mere ud end før med “Længst muligt i eget hjem”.
Produceren er blevet fast bassist og binder bodegaens døde blomster
sammen over på den stadigt og stædigt bestående brune swag, der
består af Torbens orgel fra en svunden tid, Johans tordentårer og
Peter Jessens blæste poesi.
Der er lys i mørket med
sangerinden Laura Illeborg som gæst, hvor den eksotisk strategiske
’Mick Jagger-effekt’ samtidig introduceres. De, der holder
depressionsdampen oppe, belønnes med ikke-kommunalt støttet jazz og
lyrik til sidst på vinyludgivelsens B-side, indspillet live i
Odense.
Nyt ungt blod til de endnu ikke døde –
produceren er blevet bassist
Torben Steno har længe
præsenteret ensemblets bassist som ”Den ”fjerde Beatle” (eller:
”geniet fra Glamsbjerg”), når Pligten Kalder optræder. Nu er det
officielt.
Søren Mikkelsen fra Medley Studier har været
musikalsk inspirationskilde for Pligten Kalder, siden han i 2014
producerede deres første hele album, ”Du skulle have været der i
går”. Han tog efterfølgende med ud på jobs med kontrabassen. Mest
for hyggens skyld, men det greb om sig. Han producerer stadig, men
er nu fast medlem og bassist i det udvidede – muligvis fuldbyrdede –
’brune Beatles’, hvis man vil blive i Stenos billede.
Det nye
album bærer klart præg af de muligheder, nye (og yngre) mennesker
ofte fører med sig. Det bodega-ironiske univers har fået flere
nuancer af brunt og de sorte huller mere dybde.
Mick
Jagger-effekten i duet med Laura Illeborg
Selv om
Jessen, Steno og Olsen er blevet forældre til en knapkyndig bassist
fra Fyn, stopper den musikalske inklusion ikke her. De har endvidere
fået (tiltrængt) kvindeligt selskab med sangerinden Laura Illeborg,
der som en erigeret engel spreder lys i mørket og spiller op mod
altid traurig-komiske Torben Steno i duetten, ”Keder Sig I Smug”.
Dette nummer bidrager, ud over egne kvaliteter, til den kunstneriske
helhed via et fænomen, Torben Steno har døbt ’Mick Jagger-effekten’.
Det er den glæde, der opstår hos publikum, når Mick Jagger kommer
tilbage efter, at Keith Richards har sunget. Nej.
Beatles-sammenligninger er ikke nok for Torben, hvis higen efter
opmærksomhed og selvpromovering kun overgås af misundelse til Johan
og håbet om snarlig kommerciel succes.
Hvor så meget
er nyt, men alting ved det gamle
Trods nye mennesker og
tiltag, er alt stadig som det skal og bør være. Det er gadens,
barens, livets og dødens digte, tilsat overskudssarkasme og
resigneret vitalitet. Sjælen er sorgfuldt intakt og defragmenteret
omkring Torben Stenos optigan – en slags sampler-orgel fra 70’serne,
hvis skrøbelige kammertone kun lige akkurat balanceres af dens
kampgejst og elastik – og tristessensfremmeste troubadour, Johan
Olsen. Johan udvider også sin del af Pligtens palet med en
demonstration af sine evner på mundharmonika i åbningsnummeret
”Havde Jeg Dine Vinger”.
Instrumentbyggeren og klarinettisten
Peter Jessen er stadig lige så (hæs)blæsende uundværlig som de to
fronthanner. Han er ikke kun verdensvirtuos på den
mezzosopransaxofon, han selv har opfundet. Alle hans blæs og basuner
gnistrer, gjalder og fylder Pligten Kalders kakofoniske åbninger ud
i en grad, så vi andre kan mærke det dagen efter.
Overraskende livagtige med jazz og lyrik – live fra Fyn
Pligten Kalder kan nydes i mange sammenhænge. Men live vil de altid
være noget særligt. Det har de taget konsekvensen af og b-siden af
udgivelsen er en bonus i form af en liveindspilning fra en koncert
på spillestedet Dexter’s i Odense. Pligten har mange bånd til Fyn og
er altid glade for at spille her, så det var et naturligt valg.
Pligten Kalder er stadig forundrede over ikke at være døde, som
det så smukt formuleres i ”Hvorfor Er Jeg Ikke Død?” fra 2007, en
nicheneoklassiker, der sammen med et par andre gamle kendinge her
kan (gen-)høres live. Her bliver det tydeligt for enhver, at de er
ualmindeligt spillevende og velspillende. Nedturens naturister
befinder sig godt i samspil med det lige så (med-) levende publikum.
Det bliver ægte kunstinkluderende i enden med to digte af Frank
Axelsen, der læses op af Johan og tilsat jazz i en grad, som
sjældent høres uden der er givet støttekroner. Sådan ville Torben
formulere det. Og uden hans bitterhed og surt optjente ærgrelser,
ville Pligten nok ikke være opstået, men Pligten Kalder er en samlet
organisme, hvor alle medlemmer supplerer og forudsætter hinanden og
ingen kan stå alene med hverken æren eller skammen.
Sådan er det
stadig – trods udvidelser, afvigelser og pigelus – på den nye EP.
Og, paradoksalt nok, måske mere end nogensinde.