Bjarke
Falgren - Jazz, fusion, folk
Blev nomineret
til ”Årets danske jazznavn” i Danish Music Awards. Han modtog
Rytmisk Musikkonservatoriums talentpris. Han er for tiden aktiv med
bl.a.: Hot'n Spicy, World On A String, Annette Bjergfeldt og Jens
Lysdal.
Han medvirker på følgende plader: Hot’n Spicy
'Journey', Annette Bjergfeldt 'Songs for modern mammals', Salem
'Anatomy of pain', Reve Boheme - 'Django Jalousie', Filur –
'Exciting Comfort', 'Sound of Gospel med Marie Carmen Koppel', Tone
Art Ensemble 2003 'Plays'. 'Jesus og Josephine' - Martin Brygman.
Instrumenter:
akustisk violin, elektrisk midi violin,
bratsch.
Spiller bl.a. med
Hot'n Spicy, World On A String, Annette
Bjergfeldt og Jens Lysdal.
Har spillet med
Toneart ensemblet, Dalia Faitelson, Esben
Just All Stars, Virgo, Kaya Brüel, Annette Bjergfeldt, Martin
Brygmann, Filur, Marie Carmen Koppel, Salem, Susi Hyldgaard, Nikolaj
Risager, Hugo Rasmussen, Jacob Fischer, Ole Theill, John Sund.
Optræder som solist med f.eks. en pianist
Bjarke
Falgren er en ung mand i slutningen tyverne. Den violin han spiller
på er i hvert fald 200 år gammel. Den ser også temlig slidt ud, og
den er svær at spille på for andre violinister.
Det er det
ikke for Bjarke Falgren. Han fik instrumentet af en gammel sigøjner,
og er overbevist om at han har spillet på violinen i et tidligere
liv. "Det var som at få et lyn igennem sig, og et helt liv
indhentede mig ved den første tone", fortæller Bjarke.
CD-er
Hot'n Spicy "Journey"
Om Bjarke Falgren
”Bjarke Falgren er en fremragende violinist, der med personlighed
formår at formidle et særdeles overbevisende musikalsk udtryk. Hans
instrumentaltekniske færdigheder er fuldendte og han spiller med
upåklagelig rytmisk sikkerhed. Hans meget varierede spillestil og
brug af perkussive effekter løfter det samlede udtryk markant.
Koncerten var helstøbt og præget af Bjarkes store indlevelse, nærvær
og stærke gennemslagskraft.”
(Det Rytmiske Konservatoriums
udtalelse efter afgangskoncert)
Modtaget Rytmisk
Musikkonservatoriums talentpris.
Nomineret til Ӂrets danske
jazznavn” i Danish Music Awards
Svend
Asmussen siger om ham: ”Bjarke Falgren er faktisk den 'hardest
swingin' jazz-fiddler jeg har hørt siden 'Stuf 'Smith”.
“Falgren må betegnes som et stortalent inden for
jazzviolinspillet. Falgrens tone er udsøgt, og hans spil i Chic
Coreas 'Armando‘s Rhumba' er en demonstration af hans overlegne
håndelag og musikalitet”
(Christian Munch-Hansen -
Information)
“Bid i
strøget. Bjarke Falgren hedder han, det nyeste skud på stammen af
danske jazzviolinister. Svend Asmussen betegner Falgren som 'the
hardest swinging jazzfiddler' siden Stuff Smith. Det er store ord,
men sandt er det, at Falgren spiller med en fandenivoldskhed, en
stor tone og et bid i strøget, der meget vel kan minde om Smith, men
Falgrens musikalitet stikker dybere end Smith”
Boris
Rabinowitsch - Politiken
“Der er kort sagt
lidt magi i luften, når den unge danske violinist trakterer sin
gamle violin, og ingen tvivl om, at han med sit hårdt-swingende spil
placerer sig i den danske jazz-violin-kongerække, der omfatter navne
som Svend Asmussen, Søren Christensen, Poul Olsen, Finn Ziegler og
Kristian Jørgensen”
Kjeld
Frandsen - Berlingske Tidende
“For mig har
den store oplevelse været at stifte bekendtskab med violinisten
Bjarke Falgren. Hvor han dog spiller både smukt og selvstændigt
tænkt - selv der hvor han bliver indenfor en bestemt klang-tradition
magter han at gøre sit bidrag aldeles friskt og nutidigt. Falgren
har en herlig respekt for instrumentets (jazz)historie, koblet med
ungdommelig vilje til at give fanden i historien og bare spille i
nuet”
Anders Kirkegaard Jazz Special
“Så gnid dog
salt i! TAK! Dette var nogenlunde mine eneste tanke efter at have
hørt åbnings og titel-nummeret på Journey, som besidder nogenlunde
det mest hjerteskærende violinspil, jeg nogensinde har hørt i
rytmisk musi”.
Thomas Broge-Starck - Soundvenue
“Elegant är Falgrens violinspel men det har en vassare profil än
Grappellis svepande stråkföring och långa toner. Att Svend Asmussen
hyllar hans tillvägagångs-sätt är bara att gratulera. För börjar man
som Svend med att i konvoluttexten använda jazzviolinens mästare
Stuff Smith som likare har man kommit långt på det svårhanterliga
jazzinstrumentet, även ideologiskt”
Göran
Olson - Jazz-stage
Rød-Hvide Jazzvioliner - facts om nye danske violinister, der kan
løfte arven efter Finn Ziegler og Svend Asmussen
Noter fra
Radio Jazz - udsendelsen 'Rød / hvide jazzvioliner'
(med
undertitlen 'Fra Eli Donde til Bjarke Falgren')
Sendt søndag 22.
maj 2005
Af Egon Staniok og Jørgen Martinsen
Kristian Jørgensen begyndte
at spille violin som 9 - årig og dannede i en alder af 12
drengebandet 'Gadevang Swing Central', der vakte en vis opsigt i TV
og radio. Han har modtaget næsten alle de priser man kan modtage.
Kristian Jørgensen har spillet med de fleste på den danske
jazzscene. Uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium i 1991 og
fungerer også som lærer på stedet. Har sin egen kvartet med Jacob
Fischer (g), Thomas Fonnesbech (b) og Kresten Osgod (dr). Medlem af
'Tango Orkestret' og sigøjnergruppen 'Donau Swing' og spiller
desuden jævnligt med Paul Banks.
Bjarke Falgren er
'yngste skud' på buen og fra Næstved. Bjarke begyndte at spille
violin som 7 - årig. Er aktiv i sammenhænge med bl. a. 'Hot'n
Spicy', 'World On A String', Jens Lysdal og Susi Hyldgaard. Også i
studie - regi har Bjarke Falgren gjort sig gældende i mange
sammenhænge. Er uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium, hvor han nu
også er ansat som violinlærer. Kort og godt: En spræl - levende
spillemand som skaber glæde omkring sig.
Nye talenter på den
rytmiske violin er på vej. Som Kristian og Bjarke har gjort det
holder de nu til ude på Holmen, hvor Rytmekons har domicil, og mon
ikke vi får mulighed for at stifte bekendtskab med dem indenfor en
overskuelig fremtid? Vi ser frem til dette med spændt glæde og
forventning!
Eli Donde kan kendetegnes som den første,
egentlige danske jazzviolinist. Startede sin egen kvartet i 1928 og
spillede bl. a. i 'Adlon'. Musikerne i kvartetten var, ud over Eli
Donde på violin, P. Erik Christiansen (p.), Henrik Rønnenkamp (sax)
og Erik Ohlsson (g). Kvartetten holdt sammen igennem alle årene og
var meget populær og kunne opleves bl. a. ved radiotransmisioner.
Eli Donde døde desværre meget ung, kun 29 år. Ved et engagement på
'Varna' i Aarhuus i 1940 ville han ride en tur og styrtede med
hesten. Han havde lyttet meget til Joe Venutti hvad man tydeligt
kunne høre på hans spil.
Ved det første danske jazz - show
(eller hvad man nu kaldte det dengang) medvirkede Eli Dondes
Kvartet. Det foregik i 1933 i Det Ny Teater og dagbladet BT og Kai
Berg Madsen var arrangør sammen med direktøren på teatret, Ib
Schønberg. Ud over Eli Dondes Kvartet medvirkede bl. a.: Aage Juul
Thomsen, Richard Johansen, Valdemar Eiberg, Otto Lington og Svend
Asmussen og deres bands. Billetprisen var den formidable af 3 kr. og
55 øre. Billetsalget startede kl. 9.00 og kl. 9.55 havde man solgt
1200 billetter!
Otto Lington var
en af pionererne for at få jazzen indført og anerkendt i Danmark. I
1923 - 24 kunne man høre ham på Café Centrum på Købmagergade. Han
har med sit orkester i Tivoli Varieteen akkompagneret bl. a
Josephine Baker, Eartha Kitt, Mills Brothers, Tommy Steele og Mel
Torme. Også Otto Lington havde lyttet meget til foregangsbilledet
Joe Venutti. I en duo indspilning sammen med Leo Mathiessen som
akkompagnatør udfører han bl. a. teknikken 'Four String Bow' - af
Venutti kaldet 'Four String Joe'.
Poul Olsen blev
professionel musiker i 1939 og dannede eget ensemble i 1940. I
perioden 1941 - 44 spillede han sammen med Børge Roger - Henrichsen
Swingtet. Et interessant fænomen opstod, da Erik Moseholm lavede en
EP - plade - 'Moseholm Present Jazz Strings' fra 1958. På pladen
medvirkede, ud over Poul Olsen og Erik Moseholm Svend Asmussen og
Finn Ziegler. Poul Olsen har også været solist i Otto Lingtons
orkester.
Søren Christensen. Hans store
idol var Svend Asmussen med hvem han bevarede et 40 - årigt varmt
venskab. Søren Christensens far var præst og man gætter på, at det
har swinget rigtig godt på præstegården når jazzvennerne kom på
besøg. I sin USA - tid komponerede han bl. a. musik til broderen,
filmmanden Bent Christensen. I 23 år opholdt Søren Christensen sig i
Sverige hvor han udfoldede sig som jazzviolinist og jazzskribent.
Han kom hjem til Danmark i 1971 og blev free - lance jazzmand i DR
på radiosiden. Senere, efter hans død, blev der indstiftet en
jazzpris i hans navn: Sørens Penge. Prisen er tildelt både
enkeltmusikere og bands.
Svend Asmussen er
i sit 89 - tyvende år og er vel nok den danske jazzviolinist der har
gjort sig mest bemærket i store dele af verden - og naturligvis også
herhjemme. På denne plads vil det være umuligt at redegøre for hans
omfattende musikalske virke, men lysten til et nærmere bekendtskab
kan man få styret ved bl. a. at erhverve sig hans selvbiografi med
titlen 'June Nights' med tilhørende high - lights på en medfølgende
CD. På HOTCC's hjemmeside kan man også finde links til Svend
Asmussen (bl. a. under 'danske bands'). De er et besøg værd!
Finn Ziegler hørte også til toppen af
danske jazz violinister. Han var konservatorieuddannet som violinist
og har bl. a. spillet med Finn Savery, Ib Glindemann, Kenny Drew,
NHØP, Radioens Big Band, i Radio og TV og meget andet. Spillesteder
som La Fontaine, Montmartre (gamle og nye), samt naturligvis hans
eget, daværende, spillested 'Finn Zieglers Hjørne' på Vodroffsvej på
Frederiksberg har været hans faste baser i en årrække. Tidligere
kunne man også høre Finn Ziegler som vibrafonist. Dét kunne han
også! Et af hans brands var de uakkompagnerede violinsoli som han
mestrer til fuldkommenhed.