>Anne Marie Helger: Komikøs - søllement - unplukket forestilling< |
Den midaldrende krakelerede komikøse Anne Marie Helger optræder søllement, unplukket kun iført en pikant prunkløs, let sommerlas. Hun vil lufte sine uforbeholdne meninger og holdninger til mange af samtidens betændte bylder. En veritabel kogende klimakteriemakrelsk skideballe holdt i et stramt kontrolleret jerngreb. Anne Marie Helger er en populær og elsket skuespillerinde. Helger optræder med skræddersyede arrangementer som oplægsholder, ordstyrer, velkomsttaler, tema-fremstiller eller foredragsholder og alle er glade lige fra organisationer, foreninger og firmaer. Der er plads både til diverse sprogekvilibristiske uartigheder, som Anne Marie efter eget udsagn kun kan tillade sig, fordi hun taler så pænt, og til et glædeligt gensyn med fru skibsreder Percy Plask-Plaskenskjold, der med vanligt hvasse Helger-replikker indvier publikum i den simple teknik at møve sig frem foran resten af rosset med en "Egoist hustle". Helger er en mester i sproglige finurligheder, når hun slipper dem løs i sine mange monologer. Sproget i monologerne er lavkøbenhavnsk, men de bliver fremført med stor elegance. Det geniale er, at historierne bliver levende og deres sproglige dynamik kommer klart frem, når hun har fortalt dem. OBS! Man kan naturligvis ikke bestille Fruen til at sige (eller undlade at sige...) bestemte ting. Kunden har nemlig ikke nødvendigvis ret. Skulle man ønske det, stiller Fruen op i en af sine kendte kampkrinoliner eller som et af sine alter ego’er: Den forsagte, bæse-farvede normaldansker Connie Knudsen, den altid perlende fru skibsreder Percy Plask-Plaskenskjold fra Søllerød eller Jytte Jævn i containerlooket. Af store rober fås bl.a. Rød Rokko-Orgasme, Kulørte Tournure Klat, Sort Drama-dragt, 25-års Hvid Jubilæumsgarniture eller 35-års kamp-krinolistisk kunstkostume i sort orgasme med håndmasturberede kniplings-ornaneringer. Så godt som alle kostumer er kreeret af den uovertrufne haute-kostume-mester par excellence, mosjø Lars Andersen. Helger (født 12. februar 1946) gennemførte ikke sin skuespilleruddannelse, men fik i stedet et tilbud om at optræde på Jomfru Ane Teatret og har siden da været tilknyttet flere teatre og cabaretter, ofte i roller med både provokerende, satirisk og politisk indhold. Hun har bl.a. medvirket i tv-serierne Nana (tv-serie), Da Lotte blev usynlig, Kirsebærhaven 89 og julekalenderen Torvet.
Filmografi Anne Marie Helger optrådte i Femi-Flex, genremæssigt en dovne-musi-kald, og bød her på et gensyn med sange og tekster fra Anne Marie Helgers socialt indignerede og rødstøttestrømpelige virke gennem årene, bl.a. med en udvidet udgave af den kendte og evigt aktuelle blyantsprøve. Der er masser af spidse, solidariske udfald til gavn og glæde for både klimakteriemakrellerne, panikpighvarrerne og deres yngre brødre og søstre, og titler som Fra hippie til hippo, Krasse kusserier og Forfald i filet´en borger for kvaliteten. Hun er en kvinde med mange meninger og mange holdninger, og i løbet af de forgangne årene har hun luftet en hel del af dem fra de skrå brædder. Femi-Flex er ikke nogen undtagelse. Det er sjov for alvor og latter til eftertanke, når komikøsen tager livtag med dagligdanske fordomme, og hun viger sågar ikke tilbage fra at tale om helt alvorlige emner, som den legaliserede racismes snigende gift, skønt der står i Håndbog for Komikere – "Den lille Sjove" - at det er forbudt.
|
Anne Marie Helger fortæller om Connie Booth De fleste mennesker ville være glade for handel på succesen med 'Fawlty Towers'. Men den amerikanske skuespiller, som co-skrev komedie med John Cleese har afvist at dukke op i et program, der skulle genforene stjernerne. Dengang var Anne Marie Helger en meget forkælet pige fra det pæne villakvarter i Charlottenlund. Jeg vidste intet om noget og havde været på kunstskole i London kort tid forinden. Og var blevet voldtaget. Anne Marie Helger ser op, bliver tavs, møder indeni den unge pige, hun var. Kigger ned i kruset, holder inde med ordene og haster igennem det, der skete, da hun stod og tegnede nede ved Themsen. - Det kan jeg ikke gå detaljer med... Jeg er mester i fortrængninger. Det ligger og ulmer derinde. Jeg var ikke i behandling eller noget, det gør man heldigvis i dag. I stedet blev det en smerte, men der er så mange smerter i livet. Det er bare en af grusomhederne. Komikere er sjove, men det er et voldsomt liv med store udsving. Mørket har jeg også i mig, fortæller Anne Marie Helger. Og det har jeg været bange for skulle tage over. Jeg er i virkeligheden meget pessimistisk. Jeg er professionel, men jeg kan være så formørket, at jeg ikke kan komme ud af det - selv på scenen. Efter sådan en optræden ved jeg, det kunne have været bedre, men som regel kan andre ikke mærke det. Når Anne Marie Helger har dage, hvor hun ikke kan se, hvorfor hun skal gå ud af døren, henter hun et brev, hun har fået af PHs enke, Inge Poul Henningsen. I brevet skriver hun, at PH tit var fortvivlet og ulykkelig over, at folk ikke kunne forstå, hvad han ville og var ved at opgive ævred ind imellem. Helger blev i bogstaveligste forstand hevet ind i Christiania af gamle kolleger. Ind til den stærkt politiske teatergruppe Solvognen, der lavede teater, som ingen havde set før. Happenings og gadeteater, julemænd, der plyndrede butikker og gav gaver til fattige børn. - Jeg var solgt. Pludselig passede tingene sammen. Min kærlighed for farver og teater og min mormors og mors opdragelse af mig til et menneske, der skulle gøre godt for andre. Hun skriver så det samme til Anne Marie Helger, som hun sagde til sin mand dengang: Du må aldrig give op. Der skal være mennesker, der tør sige det, andre ikke har mod til. - Der er et rod i mit hus, som du ikke kan begribe, men det brev ved jeg altid, hvor er. Anne Marie Helger har en enkel forklaring på, hvorfor hun tror, at Connie Booth har mistet sin begejstring for sitcoms. Connie var både skuespiller og co-forfatter af Fawlty Towers og sagde engang: "Jeg plejede at se en masse komedie, indtil jeg fik skilt. Så jeg gik fra det igen. Den amerikansk-født skuespiller, der ofte er blevet overset, spillede Polly, den fornuftige serveringsdame, spillede sammen med ”sindssyge” Basil Fawlty, spillet af John Cleese, hendes mand på det tidspunkt. Anne Marie Helger fortæller, at Connie Booth har bevaret en urokkelig tavshed om Fawlty Towers - og resten af sin karriere i mindst 20 år og har ikke optrådt siden 1995. Jeg husker også altid på, hvad PH skrev: Den, som holder sjælen rank, kan aldrig blive træl. Livet er en regulær kamp for dig? - Ja, men jeg lært, at jeg får glæde af at gøre godt for andre. Anne Marie Helger er blevet 60 i år og havde for få måneder siden 40 års jubilæum som skuespiller. 23 september 1966 debuterede hun her på Aalborg Teater, hvor vi sidder med kaffen i caféen en råkold formiddag. Hun er klædt i regnbuens farver, håret er langt og løst, hun er lattermild og rolig. Moden. Hvem var den 20-årige Anne Marie Helger, der kom til Aalborg i 1966? - Det var ikke mig. Det var en helt anden person. Al den sorg, al den smerte, al den lykke i livet, er så voldsom, at man faktisk ændrer karakter. Booth's beslutning om at undgå al offentlighed om arbejdet i komisk geni, der gjorde hende - og resten af Fawlty Towers berømte over hele verden blev genoplivet forleden, da programmet Presenter Sue MacGregor ville overtale hende til at ændre hendes holdning. Der er mange, der har karisma, der har det der, som gør dem til noget stort. Flere af dem, der arbejder med samfundets udstødte har den. Kan man arbejde sig frem til at have den karisma, eller er man født med den? spørger Anne Marie Helger - Hvis man har sin integritet og dedikerer sig til at kæmpe for de svageste, hvis man har udsyn og kærlighed til mennesker, så har man den, mener jeg. Om man fødes til at være sådan, skal jeg ikke kunne sige. Du har den også, karismaen? - Ja, jo, jeg brænder. Det gør jeg. Men jeg brænder også hårdt. Producenter af BBC Radio 4's De Reunion, der har genforenet centrale aktører i begivenheder fra bombningen af Rainbow Warrior til foretagelse af den første test-tube baby, ønskede at samle de centrale medlemmer af 'Fawlty Towers' for at mindes denkemi, der frembragte sådan en stor succes. Men mens Cleese har valgt at deltage, sammen med Prunella Scales, der har spillet Basil's hånd-afsækningskapacitet hustru Sybil, og Andrew Sachs, der har spillet den ulykkelige spanske tjener Manuel, har Connie Booth fastholdt sin afvisning af at have noget mere at gøre med showet. Med1 Jomfru2 Ane-veteranen3 Anne Marie Helger som4 konferencier5 blev6 den7 officielle8 indvielse9 af10 Teater11 Nordkraft12 gennemført13 mandag14 aften15 foran16 et17 par18 hundrede19 teatervenner20. Anne Marie Helger varmede1 godt2 op3 under4 publikum5 med6 vanlig7 kulturpolitisk8 korrekt9 revsen10 af11 den12 siddende13 regering14 og15 dens16 venner17 i18 "Dänische Volks Partei"19. Fruen1 mente2 trods3 et4 vist5 nostalgisk6 vemod7, at8 det9 måske10 er11 meget12 godt13, at14 man15 ikke16 længere17 skal18 i19 Gaden20 for21 at22 se23 teater24. - For25 der26 er27 ikke28 meget29 kultur30 tilbage31 i32 den33 gade34, konstaterede35 hun36. Anne Marie Helger er1 dog2 stadig3 en4 flyvsk5 person6. Karrierestrategi7 og8 langsigtede9 engagementer10 har11 aldrig12 været13 hendes14 favoritdiscipliner15. Der går mange små Jesusser omkring derude. Anne Marie Helger svarer i alvor, men med det glimt i øjet og ordene, der får så mange til høre efter, hvad hun vil fortælle. Den ræverøde retro rappenskralde, som Helger kalder sig selv, er også blød og indbydende, omsorgsfuld og troende. Hun varmer hænderne om kaffekruset. Vi er midt i en snak om, hvem Helger er, hvad Aalborg er for hende, hvor livet har ført hende hen, og hvorfor hun pynter sig med 120 armbånd, når hun optræder. - Jesus har helt sikkert været der, men der har også været og er andre Jesusser. De går rundt og gør godt for andre, danner selvhjælpsgrupper, hjælper handicappede børn, tager sig af sørgende. Han blev bare berømt, men de andre er der altså også. Anne Marie Helger snakker meget, men holder også lange pauser, når hun skal finder modet frem til at fortælle om det, det gør ondt at mindes. Anne Marie Helger er kendt for at være rød, for at optræde og turnere med sine foredrag og skøre shows, fra tv og på teater fra Aalborg Teater over Jomfru Ane til Solvognen og de pænere teatre, hvor hun har spillet store krævende roller, senest Tørklædemonologen på Edison i København. - Jeg er vel en slags troende, men den enevældighed, der ligger i troen på en enkelt gud, den kan jeg ikke med.
Artister |