Henrik Byager fortæller i sine foredrag om sit syn på virksomhedskulturen i Danmark:
Pressefolder eller surfershorts? Min bekendte spurgte en af sine nye kollegaer, om de altid gik så pænt klædt. ”Nej, nej”, sagde kollegaen, ”om fredagen har vi casual day”. Det lød dejligt, syntes han, så om fredagen mødte han på arbejde i sejlersko, cowboybukser og polotrøje, rigtig casual efter sin egen mening. Men her tog han grueligt fejl: Alle hans kollegaer troppede op i nøjagtig de samme jakkesæt, dog uden slips – det var nemlig deres definition af at være casual, fortæller Henrik Byager.
Kend din virksomheds kultur
Stor forskel Henrik Byager: Fokus på virksomhedskultur
I de senere år har alle grene af erhvervslivet
haft stor fokus på at styrke og udvikle deres virksomhedskultur, af
to hovedårsager:
2. Virksomhedskulturen er en del af virksomhedens brand, fortæller Henrik
Byager. I dag kan man ikke bare adskille produkt, samt
virksomhed:
Passer jeg ind?
Guide til virksomhedskultur Her får du nogle typiske kendemærker, selvfølgelig skrevet med forståelighedsfremmende overdrivelse, så du måske bedre kan finde dig til rette.
Pressefolderne: Den hierarkiske kultur Denne hierarkiske virksomhedskultur findes typisk i ældre virksomheder med produkter eller ydelser, der har været på markedet i lang tid, f.eks. banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber, shippingvirksomheder, sværindustri, fødevareindustri, internationale koncerner, oplyser Henrik Byager. Menige medarbejdere kan diskret udsmykke deres egen arbejdsplads med passende ting som f.eks. familiefotos, diplomer eller kunst. Men ikke platte vittighedstegninger, heavy-metal plakater eller alt for opsigtsvækkende kunstværker.
Sådan bor ”Pressefolderne” Kommer man højt nok op, får man sin egen sekretær, der hurtigt bliver en uundværlig gatekeeper, som dermed bliver en reel magtfaktor i virksomheden, selvom den formelle placering i hierarkiet er lav. Derfor er det afgørende at holde sig på god fod med hende – og det er altid en hun, siger en smilende Henrik Byager.
Sådan går de klædt
Sådan taler ”Pressefolderne”
”Pressefoldernes” faglige dialog
OBS!
Surfershortsene: Den uformelle kultur
Sådan bor ”Surfershortsene”
Sådan går de klædt
”Surfershortsenes” faglige dialog
OBS! Henrik Byager kontaktes ofte af journalister, som gerne vil have et Ekspertsvar på et givet aktuelt emne. |
Foredragsholderen Henrik Byager har
siden 1998 løst kommunikationsopgaver for bl.a.: DR (strategisk rådgivning
og tekstarbejde i forbindelse med bl.a. licensforlig, Public
Serviceundersøgelse, DRs 75 års jubilæum, digitalisering mv.), Dansk
Flygtningehjælp (Strategi og PR for Flygtning 99-kampagnen), Telia (diverse
PR- og strategiopgaver), Energistyrelsen (strategi), NESA, HT/HUR, Framfab,
Deloitte & Touche, IT-Optima, Københavns Kommune, Verdensnaturfonden WWF,
Gentofte Kommune, Kulturministeriet, UNICEF Danmark, TV2, 6-om-dagen, FOA,
Safri Duo, Det Radikale Venstre (Rådgivning/sparring), samt opgaver i
samarbejde med reklamebureauerne Umwelt , Comers og Kunde & Co.
Henrik Byager har holdt foredrag og kurser om kommunikation og medier i 8
år, 15-20 stk. om året, i de seneste par år for bl.a.:
Forvaltningshøjskolen, DJØF, Tobaksskaderådet, Den Journalistiske
Efteruddannelse, HK, Ribe Amt, FOA, Sundhedsstyrelsen, Energistyrelsen, DR,
TV3, Berlingske Tidende, Dansk Industri, Landbrugsrådet,
Levnedsmiddelselskabet, EMI Medley, HT, Danmarks Turistråd, Kommunernes
Landsforening og Kulturministeriet.
Henrik Byager er kommentator
omkring politisk kommunikation, samfunds- og medieudvikling i lang række
medier, herunder DR, TV2, dagblade og magasiner. Livsstilsekspert i
TV2-programmet ”Den 6. sans”.
I Dommerkommiteen for Berlingske
Tidendes Corporate Imagepris år 2000.
Foredragsemner:
* Verdens bedste Mig - stressdramaet om danskernes nye
arbejdsliv
Henrik Byager fortæller om et
liv fyldt til bristepunktet og styret af en længselsfuld søgen efter
fællesskab, identitet og udvikling. Det er en emotionel rutsjebanetur i
turbofart, med masser af oplevelser, krav, kærlighed, svigt, drømme og
frustrationer undervejs - og ikke et minuts spildtid! Alt sammen i jagten på
at skabe verdens bedste mig - og det stiller nye krav til alle
arbejdspladser.
* Hulebyggeri og
Mavesug: Navigation i Danmarks nye holdningsunivers
De
traditionelle ideologier og holdningsmønstre er i opløsning, fortæller
Henrik Byager, og informationssamfundet er ved at tage form med så mange
kanaler, at de tilsammen danner en flodbølge, der skyller henover danskerne.
Disse udviklinger forstærker hinanden og skaber et helt nyt holdnings
univers, der repræsenterer en voldsom udfordring for enhver virksomhed,
organisation eller forvaltning, der er afhængig af at skabe mere end flygtig
opmærksomhed i forhold til sin målgruppe. Vejen frem hedder hulebyggeri og
mavesug: Etableringen af veldefinerede, afgrænsede universer, der har en
klar følelsesmæssig tiltrækningskraft på den ønskede målgruppe. Det er et
univers, hvor hårde segmenter afløses af bløde celler: Med de rette
budskaber kan de vokse sig større end nogensinde før, fordi folk er
fordomsfri og modtagelige ”historieshoppere” – og ved fejltrin kan
målgruppen være væk på et øjeblik, fordi de færreste dogmatisk holder fast i
noget som helst.
Målgruppe: Ledelser i virksomheder, foreninger,
forvaltninger og organisationer
* Den emotionelle
kontrakt – branding i en flodbølge.
At skabe et slagkraftigt
brand svarer til at etablere en emotionel kontrakt – først med medarbejdere
internt i organisationen, siden i forholdet til hver enkelt kunde. Den
emotionelle kontrakt er det følelsesmæssige fællesskab virksomhedens brand
skaber imellem alle virksomhedens interessenter, fortæller Henrik Byager –
et energifelt som sikrer gennemslagskraft og loyalitet i den flodbølge af
påvirkninger, der overskyller kunderne i et bølgende informationssamfund. Et
samfund hvor kampen om opmærksomhed er hårdere end nogensinde, og hvor
kunderne langsomt men sikkert bliver mindre og mindre påvirkelige overfor
traditionelle reklamebudskaber.
Målgruppe: Virksomhedsledelser,
kommunikations-, informations- og marketingafdelinger.
* Kom og se mit Gode liv
– om Danskernes nye livsstil.
Før kunne vi se på hinanden hvem vi var – og der var en klar
sammenhæng i vores livsstilsvalg. Sådan er det ikke længere, især ikke
blandt unge mennesker. De hopper rundt i forskellige livsstils universer for
at skabe deres egen, helt unikke tilværelse: Det gode liv, man kan vise
frem: ”Se, jeg får det hele med” - men hvor det er svært at finde hoved og
hale i valgene. Gamle værdier forsvinder, nye vokser frem og vores
fællesdagsorden er under hastig forandring. For hvad binder os efterhånden
sammen mere? Og hvad kommer til det? - spørger Henrik Byager.
Målgruppe: Foreninger, erfagrupper, ledelser.
* Danish Lifestyle – an
introduction (På engelsk)
En gennemgang af det danske land og folk i et forsøg på at indkredse
lige dét, der gør os danskerne til noget helt særligt i hele verden– ikke
mindst i vore egne øjne. Om bl.a. hygge, foreninger, ligestilling,
mindreværdskomplekser og storhedsvanvid.
Målgruppe: Udenlandske
delegationer af erhvervsfolk, politikere, organisationsfolk mm i Danmark –
eller for danske delegationer i udlandet.
* Bush, Beckham og
Big Brother
Henrik Byager gennemgår det nye mediebillede”.
Informationssamfundets mange teknologiske muligheder og den globale landsby
åbner en verden af viden og indsigt. Men det er kun de færreste, en lille
elite, der formår at navigere i denne meteorstorm af input – for de fleste
skaber de mange informationer ingen eller i bedste fald en tilfældig
klarhed. De afdækker i stedet en uoverskuelighed: En stadig mere kompleks
verden, fyldt med grumsede, uløselige konflikter og problemer, med få klare
udveje og en mængde frustrationer – og hvor de mange underholdningstilbud
fremstår mere og mere fristende. Det nye mediebillede skaber nye opdelinger
af befolkningen, nye dagsordener og kræver nye værktøjer for enhver, der
skal ud med et budskab.
Henrik Byager er også ordstyrer, moderator, udspørger på konferencer,
seminarer, workshops mm.
Henrik Byager er også konsulent
med fokus på koncept, strategi, PR, tekst, foredrag, mediekurser og diverse
kommentatorarbejde.
I dag
er der næsten lighedstegn mellem dårlig bolig og dårligt liv, mener Henrik
Byager.
DET
GODE LIV: Kendt
kommunikationsmand tegner i sine foredrag et billede af forvirrede danskere.
Danskerne er i opbrud. Det gamle Danmark er på vej til at undergå
en voldsom transformation. Det holdningsmæssige fundament,
som vi stod
på, hvor vores holdninger, handlinger og livsstil hang sammen, er ved at
fordufte. Hvor man tidligere kunne sige
meget om en person, blot man
kendte personens beskæftigelse, er det ikke længere muligt. Og på det
politiske plan er dét,
partier siger i dag, stort set det samme. Vi har
fået helt nye brudflader mellem os, og derfor kan man konstatere, at den
facitliste, vi alle førhen levede efter, er væk. Den er forsvundet.
Henrik Byager har i 15 år beskæftiget sig med at analysere danskerne på alle
leder og kanter, så han ved, hvad han taler om.
Familien er gud
Ifølge Henrik Byager tager det gode liv
udgangspunkt i en typisk kernefamilie. Familien har aldrig stået stærkere
end i dag.
- Det er paradoksalt, for vi har aldrig haft så mange
singler som nu. Men den moderne familie er ikke en gammeldags ”Far til
fire familie”. Den er derimod et kollektiv af individualister, hvor alle
både udfolder sig individuelt og laver ting sammen,
og børn er blevet
beslutningstagere, der har afgørende indflydelse på, hvor vi bor, hvilken
bil vi anskaffer, køb af møbler
osv. Vi kan med andre ord ikke længere
opdele befolkningen efter de traditionelle metoder. De 50-årige lever som
35-årige, og
de er endog mere intense i deres livsappetit. Helt
almindelig mennesker kaster sig lejlighedsvist ud i et fuldstændig
ekstraordinært forbrug. De køber ikke statussymboler, men et
livsstilsindhold, mener Henrik Byager.
Følelserne i centrum
I dag handler folk meget følelsesladet i
deres jagt på meningen med livet. Det er maven, der styrer os, snarere end
hovedet.
- Det er følelserne, der afgør vores boligkøb. Vi definerer
vores liv mellem alle de valg, vi foretager - herunder hvor vi
bor. Vi
jager livskvalitet i form af udvikling, oplevelse og selvrealisering. Enten
det sker gennem vores arbejde, vores
familie, vores fritid eller vores
bolig. Lykken består i at få en familie med de bedste rammer, men der er
ingen facitliste
til det gode liv. Mit gode liv skal dog helst være
forskelligt fra dit gode liv, siger Byager.
Fokus
via tv
Når vi lever i en meget søgende tid, hvor mange er i tvivl
om, hvem de er, så er boligen et fuldstændig centralt fokuspunkt.
De
mange TV-programmer vidner om det.
- Boligen er væsentlig, fordi den
giver identitet. Den fortæller historien om mig. Derfor skal boligen være
autentisk som et
udtryk for mine valg. Vi har forskellige personligheder
afhængig af omstændighederne, og vi vil gerne have, at alle
muligheder er
åbne, så vi kan iscenesætte os selv. Boligen er et ekstremt vigtigt element
i denne jagt. Den fortæller, hvilke
rammer jeg valgt for at vise, hvem
jeg er her i livet, hvad jeg prioriterer, og hvad jeg synes er vigtigt.
- Det er en fantastisk spændende tid, vi lever i. Mange flere mennesker
end tidligere oplever flere muligheder. De har flere
penge, flere
jobmuligheder, fritidsmuligheder, de rejser mere og oplever mere. Det er en
åben verden med mange muligheder.
Eneste fare er, at man stiller for
mange krav til sig selv, så det hele kan ende med at brænde sammen, advarer
Henrik Byager.
Henrik Byager: Kommunikationsrådgiver kan bookes med disse foredrag:
OPGØR MED BORGERNES VANER
DET GODE, GAMLE DANMARK
Faste grundholdninger – os mod dem
Holdninger & livsstil hang sammen
Sammenhængende målgrupper
Overskuelig verden
Overskueligt mediebillede
Danskerne var forudsigelige vanedyr
”BOGEN OM MIT GODE LIV”
Alle valg er kapitler, der skal indeholde livskvalitet
Det gode liv har ingen facitliste
At spilde tiden er den største synd
Livet er en opdagelsesrejse
Målet er mening og identitet
Lykkepres: Jeg SKAL være lykkelig!
DE NYE VÆRDIER
Anti-materialisme: Lykken er livsindhold, ikke gods og guld!
Søgen efter indre, sande værdier: Get a Life!
Alle dele af livet er lige vigtige: Familie, kærlighed, arbejde, fritid…
Vaner vurderes: Hvad er bedst for mig? Hvad giver mig et unikt liv?
DET NYE SPLIT
De begejstrede: Navigatører, selvkørende, mulighedsorienterede.
”Jeg ved alt og klarer selv alt”
De bekymrede: Utryghed, usikkerhed, fremmedgørelse.
”Det går for stærkt – og hvad med mig?”
De søgende: Sammensatte, emotionelle, modsætningsfyldte lykkejægere.
”Jeg er på, hvis du kan overbevise mig”
DET SØGENDE MENNESKE
Er ikke entydigt og rationelt - Men emotionelt og inkonsekvent
Forskellige livsstile i: Far/mor, businessman, mesterkok, vin-expert,
mountainbiker, fitness-dronning, casanova, helsefreak…
Kan derfor nås ad flere veje og i flere skikkelser
HVAD KAN ÆNDRE VANER?
Bedre livskvalitet – for mig!
To hovedårsager: Frigørelse af ressourcer: Tid og penge, der giver mig nye
muligheder
Ændring af adfærd, der i sig selv giver bedre livskvalitet: Bolig, fritid,
arbejde, mad, underholdning osv.
OG VI GØR DET HELE TIDEN
10 år med dramatiske livsstilsforandringer
Teknologierne buldrer frem: Computer, Mobiltelefoni, Internet ændrer markant
de grundlæggende livsstilsmønstre
Alle vaner kan ændres: Bolig, mad, arbejde, fritid, hvis... Vi kan se vi får
et bedre liv ud af det!
Relaterede kunstnere:
Per Vers - 1 Funky "konklusions-rap"
Artister
Børneaktiviteter
Børneunderholdning
Country
Danseorkestre
Diskoteker
Folkemusik og viser
Foredrag
Gospel
Jazz
Klassisk musik
Komikere
Konferencier
Kopibands
Opera
Partybands
Pensionistunderholding - kreativ ældreunderholdning
Receptionsmusik
Rock og Blues
Seniorunderholdning
Serveringsteater
Solister
Street Parade
Tryllekunstnere
Nils Villemoes - forandringsforedrag - humor - ledelse
Kim Sjøgren -
Professor of violin and chamber music