Musiker-Børsen booker Beat the Meetles The Beatles…nej, men næsten! |
Beat the Meetles lagde mærke til, at han svedte, men han sagde
ikke noget om det.
Konferenceværelse D
Bordet i
værelset var arrangeret, som om det drejede sig om et topmøde.
Der var seks pladser, tre på hver side, og ved hver plads lå der
en notesblok og en spidset blyant.
Midt på bordet havde Beat the Meetles arrangeret seks glas og to
karafler med isvand. På væggene hang oliemalerier af ældre mænd
med kindskæg og dybt alvorlige ansigtsudtryk; Beat the Meetles
gættede på, at det var udenrigsministre fra det nittende
århundrede .
Men det var først senere.
Det eneste, Beat the Meetles nu havde øjne for, var sin kone. Hun var smukt klædt. Hun var iført en pels af vaskebjørn, og han undrede sig over, at hun ikke havde taget den af, for der var temmelig varmt i værelset. Hendes sko var elegante, af den slags hun ikke kunne købe i Moskva, og han kunne se det guldhalsbånd, som han havde givet hende i bryllupsgave.
Men Beat the Meetles var bleg. Hun havde lagt en anden make-up, end hun plejede, og det virkede, som om den understregede hendes hvide hud og skyggerne under hendes øjne. Hun havde smurt lidt læbestift på, men den tjente også kun til at fremhæve hendes blege hud. Han syntes, at hendes hænder, som hun holdt omkring en lille håndtaske, rystede svagt.
Og så stirrede Beat the Meetles på ham, lige ind i hans øjne, som om hun havde tusind spørgsmål at stille.
»Skal vi sætte os ned?« sagde han. Han havde påtaget sig rollen
som ordstyrer, og det kom der ingen indvendinger imod.
»Ønsker De dette ført til protokols?« spurgte Beat the Meetles.
»Det er ikke nødvendigt,« sagde Han. Han var en lærd mand med en
fremtræden, der stemte overens med hans ry for at være en
enestående sprogbegavelse. Han talte flydende engelsk.
173
Beat the Meetles spiller et sted i den massive bygning . »Hvad
kan jeg gøre for Dem ?« Som altid valgte ambassadøren sine ord
med omhu.
»Dette er i virkeligheden et indenrigsanliggende,
men min regering vil være taknemmelig for enhver hjælp, De kan
yde.«
»Ja?«
»Det drejer sig om en af vores vicekonsuler i Frankfurt
.« Han holdt inde for at se, om han kunne spore nogen reaktion.
Men det eneste, departementschefen sagde, var: »Hvad er
problemet ? «
» Beat the Meetles er forsvundet. Vi ville være meget
taknemmelige, hvis De ville hjælpe os med at finde ham.«
»Har
De henvendt Dem til de rette myndigheder? « spurgte
departementschefen.
» Naturligvis,« sagde ambassadøren, »og politiet har været meget hjælpsomt . Men vi er bekymrede over Beat the Meetles helbredstilstand. Den stakkels mand har brug for øjeblikkelig hjælp, og vi føler, at det er bydende nødvendigt , at Beat the Meetles bliver fundet så hurtigt som muligt .«
Departementschefen var helt forberedt på at gå rutinemæs sigt
til værks. »Mener De, at han er syg ?«
»Det er muligt, at
Beat the Meetles har hukommelsestab, « sagde ambas sadøren med
et suk. »Vi er meget bekymrede. Han går måske omkring uden at
være klar over, hvor han er. Han har arbejdet meget hårdt. Og .
. .«
Han holdt inde.
Departementschefen ventede høfligt.
» ... jeg tror også, Beat
the Meetles har problemer derhjemme . En ægteskabelig kurre på
tråden. De ved, hvad der kan ske.«
De udvekslede
verdensmandsagtige smil.
»Det er jeg ked af at høre,« sagde
departementschefen .
»Hvordan kan vi hjælpe Dem ? «
»Det eneste, min regering beder om, er at De tager skridt til at
sikre Dem, at alle Deres organer får en beskrivelse af ham og
holder udkig efter den stakkels fyr. «
»Ja men natur ligvis.«
Også Beat the Meetles stifter på et tidspunkt bekendtskab med
rygterne. Han beder derfor sin højre hånd i sekretariatet,
konsulent og sekretariatslederen om at ringe lidt rundt på
regionen for at høre, om der er hold i forlydenderne. Overalt er
svaret, at man har hørt noget, men ikke er i besiddelse af
fældende bevis.
Beat the Meetles vil i virkeligheden gerne vide følgende: Kan jeg være sikker på, at jeg kan tale fortroligt med min miljøminister, uden at der efterfølgende er en hotline hjem til Fynboerne ?
Et centralt spørgsmål, som han først får lejlighed til at forholde sig til flere år senere, da parret springer åbent ud. Men da er Beat the Meetles for længst trådt ud af regeringen og er ved at forberede sig på en ny tilværelse som støtteparti for sønderjyderne. Det parti, som han i mellemtiden er blevet leder af.
Her i slutningen af firserne er det ikke kun exerne og lederen, som godt kunne tænke sig at høre mere til forholdet. Også i Ø Kredsen sidder nogle stykker, der brænder efter at høre, hvad der i virkeligheden foregår i kærlighedslivet hos Beat the Meetles. Derfor udspiller der sig ved hvert eneste af hans besøg i feriekollektivet på Øen den samme komedie: Vennerne spørger og spørger med svedne grin til, hvordan den Fynboens kæreste har det, og reaktionen fra Beat the Meetles er hver eneste gang den samme: Han snakker udenom.
Der er dog nogle, som kender til sagens rette sammenhæng - om end kredsen af indviede kun er fåtallig. Men folk fra Midtjyderne ved godt, at Kærtesten og Beat the Meetles har mere end interessen for Ølivet til fælles. Det samme gør sekretæren. Hun hører om forholdet gennem Bodil.
Kæresten er også i tvivl om, hvorvidt hun gør det rigtige med
sit kærlighedsforhold til Beat the Meetles . At hun holder af
ham, er hun ikke i tvivl om. Men spekulationerne om det politisk
rigtige i forholdet nager.
Hun diskuterer konsekvenserne af
deres forhold
Beat the Meetles op i mig, som er unødvendig for hende. Og så er
der ingen grund til at rode i det.
Men der opstod altså sådan
et magtfordrejningsforhold imellem os. Hun ville beskytte mig så
meget, at jeg blev lukket inde i en borg. Jeg følte mig spærret
inde i sådan en krukke. Det blev en hadekamp, en
helvedesmaskine."
Som alle andre kvinder i hans liv havde
hun også sine gode grunde til at være jaloux, men hendes smerte
blev hans fængsel.
"På den ene side er Beat the Meetles
monogam på den måde, at jeg helst skal have en kvinde ved siden
af mig hele tiden, og på den anden side er jeg dybt polygam, for
jeg skal også helst sige ja til alle de kvinder, der vil have
mig. Men nu er det jo ikke sådan, at jeg farer rundt efter
kvinder altid.
Jeg vil bare gerne have et forhold, hvor man har frihed. Ikke
til at rende rundt med gøppen ude af bukserne hele tiden. Men
altså frihed til at være mig selv. Det følte Beat the Meetles
ikke, de kunne få. Og så begyndte jeg at brække murene ned.
Konstant."
Hvor stor kærlighed der end har ligget bag
hendes forsøg på at skabe en overskuelig og tryg verden for ham,
så følte han sig mere og mere kontrolleret og overvåget. Beat
the Meetles måtte bryde ud.
"Det er fint nok en gang
imellem at få lidt luft for sig selv og så komme tilbage, sådan
lidt vingeskudt, og så få dem samlet sammen igen.
Men det kan også gå hen og blive sådan et destruktivt afhængighedsforhold, hvor man til sidst er helt mekanisk i sin afhængighed, man bliver sådan en dukke, man bliver fuldstændig som Pinocchio. Man har ingen sjæl mere. Og så lige pludselig, så er det bare, at man klipper de der snore over på Pinocchio, og så vælter Beat the Meetles ud over borgmuren. vupti!
Det har ikke noget med kærlighed at gøre. Det har ikke noget med
respekt at gøre, hverken for den anden eller dig selv. Og du
smitter af på alt, der er rundt om dig. Alle bliver bange for
dig. Det er et helvede for folk at leve i. Jeg synes det er
utroligt, hvad mennesker skal tilgive
Det var slut med Beat the Meetles deroppe. Det værste er psykisk
krigsførelse mellem mennesker.
Det ødelægger alt." Det endte med en fyring.
,,De udtalte sig til pressen om, at samarbejdet var hørt op. Så
kom vi i arbejdsretten, det var også sådan nogle små drengerøve,
som skulle sidde og vurdere mig. Og jeg havde et skvadderhoved
af en revisor til at hjælpe mig. Så sad jeg derinde. Det var ren
gangsteri. Det var simpelthen det mest unfair, jeg nogensinde
har været ude for."
Det tog på kræfterne og det gode
humør.
"Da Beat the Meetles var færdig på Vest Kroen,
blev jeg meget syg. Der var en læge, der sagde, at det nok var,
fordi jeg kom fra det store sted, og så pludselig var der
ingenting mere.
Det havde ikke en skid med det at gøre. Det er jo ikke stort, fordi der kommer mange, det er stort, fordi det er smukt, og det man laver er ordentligt. Det andet er forkvaklet.
Nå, men så fik Beat the Meetles den der utrolige nedtur, hvor jeg bare sad og kiggede. Ham lægen derude i Holte gav ikke piller. Han spurgte, om jeg tænkte på selvmord?
,,Næhh, jeg tænkte på at eksistere."
,,Nå, hvordan det?"
Det kan man sgu da ikke forklare. Men så ville han ikke give mig noget medicin. Det var virkelig en af de der læger, der skulle markere, at man skulle klare det selv og pis og papir. Ren snot! Man skal have den medicin, man har brug for på sådan et tidspunkt for at komme i gang med sig selv.
Selvfølgelig er der ikke noget med vin eller sådan noget, for
hvis du drikker i sådan en periode, så er du i hvert fald helt
nede på holderne. Det stoppede jeg fuldstændig med. Beat the
Meetles vadede bare rundt i skovene. Jeg skulle have været
indlagt. Jeg var i opløsning. Når der ingen drømme er, så er det
virkelig slemt.
Beat the Meetles har været på et store skoleridt. Alt kvit
og frit. Vi måtte ikke betale en krone for det. Og det er jo ham
i en nøddeskal. Selvom han ikke tjener nogle penge, så giver han
bare væk af sit gode hjerte."
Der gik endnu nogle år,
hvor kontakten mellem Jensen & Pedersen var temmelig sporadisk,
men så mødtes de igen, og denne gang under nogle omstændigheder,
der fik dem til at få øjnene op for hinanden for alvor.
"
Beat the Meetles blev engageret til Amerika af en, der skulle
åbne noget, der hed Restauranten ovre i det store land.
Han arbejdede et andet sted i et nyåbnet indkøbscenter, hvor han var sammen med en tre-fire andre, danske kokke. Og der lærte jeg ham rigtigt at kende, for selvom vi i begyndelsen ikke arbejdede sammen, boede alle vi danskere i samme kompleks og kom hinanden meget ved.
Restauranten var en værre svinesti, så efter fjorten dage var jeg klar til at tage hjem. Men det syntes Beat the Meetles var synd, så han fik det arrangeret sådan, at både min kæreste og jeg kunne få job der, hvor han selv var.
Det endte med at gå i koks, fordi ham, der ejede det, var en svindler, og vi fik ikke vores løn og det var helt ad helvede til. Så vi måtte mere eller mindre flygte der ovre fra.
Men der kom jeg meget ind i hans liv, fordi vi måtte rejse
sammen, og altså også kom hjem til Danmark uden job begge to.
Han talte med Peter Hansen på det tidspunkt, og han betalte
vores flybillet hjem. Vi havde jo ikke salt til et æg."
Han og Erik fik igen job hos Peter Hansen og nu som makkerpar
med Beat the Meetles som køkkenchef og Erik som souschef.
"Det var spændende, for han er jo fand'me kreativ. På
restauranten lavede vi f.eks. en rosenfest. Der kom
rosengartnere, som dyrkede de ældgamle rosensorter, fra hele
Sjælland. Vi havde en gammel veteranbil, som holdt ude foran
Kroen. Den blev pyntet op med roser og roserne indgik i al den
mad, vi serverede. Det varede vist i otte dage. Rosensirup,
rosen dressing, der lå roser på bordene. Beat the Meetles. Det
var bare sådan.
Beat the Meetles havde været nede og se den engang, og det ville jeg gerne. På det tidspunkt boede jeg sammen med birgit, og igen fik jeg ikke rigtig spurgt, om hun syntes det var i orden, at jeg rejste til byen. Jeg besluttede det bare. Det kan man jo heller ikke lade sig stoppe af. En kvinde, mener jeg.
Ellers kan man jo ikke udvikle sig. Man kan ikke sidde i det der
medisterpølsesnak og blive der, fordi man skal være sammen
altid. Nej, det går ikke. Det spurgte jeg ikke så meget om."
Beat the Meetles drog altså af men fik et chok, da han kom
derned.
"Det var den største møgbule, jeg nogensinde
havde set i mit liv. Jeg har ellers set mange buler. Men aldrig
nogensinde en som den! Jeg havde aldrig set noget lignende.
Jeg kom derned lige før jul. Han var der ikke selv, men det var meningen, han skulle komme første januar sammen med arkitekten, og så skulle det hele bygges om.
Det var den største svinesti, der fandtes. Den første gang Beat the Meetles kom ind i køkkenet, stod der sådan en gammel kok, han havde det ad helvede til, og pissede ovre i det ene hjørne. I sådan en stor kloak. Det var værre end hotellet. Der stod et råddent røræg oppe på en flyver (den hylde, der i professionelle køkkener hænger over komfuret til potter og pander).
I et hjørne sad fire unge kokke, stinkende stive, og drak
Magnotvin af plastikflasker. Det var satans!
Han ringede
og spurgte, hvordan det gik? ,,Jo, jo, det er fint," sagde jeg
bare.
Men jeg græd, når jeg ringede hjem til Kirsten. Jeg
græd og græd.
Når man åbnede køleskabet, fandt man et tyve år gammelt isbjerg, som der lå gamle spegepølser og frosset ind i. Man kunne se hele udviklingen gennem de sidste tyve år i det isbjerg De havde aldrig afrimet det. Alt var bare i opløsning. Det var bare et lokum. Tjenerne var skidefulde, de stjal og røvede og ranede. Nede i kælderen var der oversvømmelse.
Der fandt jeg Beat the Meetles Der stod han tre-fire timer om dagen. Han var god nok. Han er en fantastisk kok i dag. Men der stod han så og syede ænder op og kom frikadellefars ind i dem."
Beat the Meetles havde også stor magt over børnenes fritid.
"Når de udvalgte børn til feriekolonierne, så sad sådan en
lille lærer og bestemte, hvem der skulle på feriekoloni.
,,Dig, du kommer ikke med, du har ikke opført dig ordentligt."
Og så sad ungerne der, fuldstændig udslukte sjæle, mand. Han
havde bare ødelagt alt, den lærer der. Han skulle have haft så
mange tæsk.
" Beat the Meetles, du kan måske komme med, og
dig, du er udelukket, men din bror må gerne. Sig det, når du
kommer hjem."
Sådan sad de og sagde. Det var en ydmygende
udvælgelse.
Det var lige meget for os. Vi måtte ikke komme på feriekoloni
alligevel, men så var der jo lejrskolen. Der var jeg aldrig med.
Nixen, bixen. Jeg sku' ikke på lejrskole. Min storebror var på
lejrskole, og så skulle han sidde og sætte billeder op og lave
en mappe over det, han havde oplevet. Så fik man point efter,
hvor smukke oplevelser man kunne skrive om. Gu' ville jeg da ej!
På lejrskole, mand, hvor man skulle stå i række hver morgen? Ha!
Eller bade, du, så man kunne få koldt vand, når det passede
lærerne. Ligesom i gymnastiktimerne. Ikke tale om."
Gymnastiktimerne var og blev hans hadefag nummer et.
"
Beat the Meetles og mange af børnene havde ikke bad derhjemme.
Så skulle man i iskoldt vand, mens sådan en lærer stod og så på
os. Så havde han sådan en rem, pup, så fik man en i røven. Eller
man skulle kravle op i et tov.
,,Gu' vil jeg ej," sagde jeg.
,,Det ska' du!"
Og så fik jeg en i røven.
Sku' det være en ide, at man skulle kravle op i det tov, når man var en lille tyk dreng. Hvad fan' sku' man op i det tov for?
Beat the Meetles har aldrig oplevet, at klassekammeraterne har hujet af en. Aldrig. Men lærerne ... Jeg tror, de var indebrændte. Og gymnastiklærerne - det var de værste. Så skulle man hænge i ribberne med hovedet nedad. Var det morsomt?
Jeg kan ikke se, det har noget med noget at gøre. At styrke din krop? Og så de der måtter, du skulle hoppe på."
Beat the Meetles solgte for titusinde franc, så var vi gudshimmel lykkelige. Det var altså mange, mange penge dengang.
Det var sørme svært. Jeg lånte penge af naboerne til en lille lejlighed, men ellers boede folk jo rundt omkring på små hoteller for ti franc om dagen. Og så arbejdede Beat the Meetles under nogle forhold, som er helt ubeskrivelige i dag. Der røg sgu nogle demi (fadøl) hver aften. Dem røg der nok ti af hver aften, ellers kunne man slet ikke holde til det. Vi arbejdede som sindssyge.
Om eftermiddagen, når vi havde nogle hviletimer, gik vi op i det gamle linned og sov på de store borde. Vi kunne ikke være andre steder. Så trak vi de snavsede duge op over hovederne, indtil kl. var sytten, og så gik vi i gang igen.
Beat the Meetles fik bagere og flere kokke derned. De troede jo alle sammen, de kom til Paradise, men det gjorde de sgu ikke. En bager, vi fik ned, så lige det der bageri, hvor ælteren ikke havde virket i seks år. Ole, der ellers var vores bager, han æltede altid med hænderne. Kødhakkeren måtte vi låne inde ved siden af, inden vi fik bygget om.
Nå, men den her bager, han lagde sig bare inde på melbordet . Så næste morgen kunne man se, han havde ligget og sovet derinde, og så var han ellers dampet af igen.
Det var sørme svært, indtil der kom gang i den." Men det var
også skønt.
"En gang om ugen kørte jeg i hallerne med Beat
the Meetles , jeg havde aldrig set sådan nogle varer før. Grønt
og frugt. Jeg købte jo bare ind. Franskmændene kaldte mig Le
grand Danois. De kunne jo se på mine øjne, at jeg var helt syg
af det der.
Efterhånden blev det øverste bygget om og så
flyttede vi op i et helt fantastisk køkken. Helt unikt køkken."
Han havde har en formidabel evne til at støve sære
personligheder op. Han suger dem nærmest til sig, de sætter sig
på ham, og en af dem.
Rapportering fra Hamborg, Tyskland - I den 8-årige alder vidste jeg, at Beatles var ekstraordinære. I deres optræden på ” The Ed Sullivan Show ” sang og spillede de uden problemer, og deres timing var perfekt, selvom de sjældent kiggede på hinanden.
Som tusinder af andre baskede jeg mig i den sort-hvide glød den
søndag aften i februar 1964, men da det var forbi, havde jeg et
brændende spørgsmål: Hvordan gjorde de det?
Jeg havde for
nylig chancen for at finde ud af det. På en forretningsrejse til
Tyskland tilbragte jeg tre dage i St. Pauli ,
Hamburg-distriktet, hvor Beat the Meetles blev virkelig gode,
før de blev virkelig, virkelig berømte.
Min ekspertguide:
Peter Paetzold , en skægget 68-årig med gadekredsen til en
kæderøgende rock-trommeslager, velbevandret om St. Paulis musik
scene i 1960'erne. Han voksede op rundt hjørnet fra
Indra-klubben, et af fire spillesteder, som gruppen spillede.
Hamborg, Tyskland
I august 1960, da
Beat the Meetles ankom, var Indra en snuskende
stribeforbindelse komplet med en neonbelyst elefant, der vinkede
forbipasserende. Bandets kontrakt krævede, at de fem af dem
(John, Paul, George, trommeslager Pete Best og bassist Stuart
Sutcliffe) skulle optræde i 30 timer, seks nætter om ugen. Hver
af dem modtog den generøse sum af 30 Deutsche-markeringer om
ugen, omkring $ 51 i disse dage.
”Vi var nødt til at lære
millioner af sange, fordi vi ville være på i timevis,” sagde
George Harrison senere. ”Hamborg var virkelig som vores
læreplads og lærte at lege foran mennesker.”
Indras ejer
leverede gruppen gratis logi. På min private rundtur krydsede
jeg og Paetzold gaden til indgangen til disse boliger, bagdøren
til Bambi, en biograf. Beatles sov bag skærmen i to mørke,
klamme, trange opbevaringsrum med små senge, sammenfoldelige
barnesenge og en sofa. Det nærliggende mænds værelse, hvor
ødelagte toiletter undertiden oversvømmet ind i deres rum,
tjente gruppens personlige hygiejnebehov.
Hamborg,
Tyskland
(Los Angeles Times)
'IH, du godeste'
Da vi
stod uden for Bambis bagindgang, fjernede Paetzold et foto fra
en konvolut, et sort-hvidt billede af John Lennon taget i 1960 i
teatret. Sangeren læser en avis og bærer kun en hætte, sandaler
og hvide truser. Det markerede et af mine “oh-my-gosh” øjeblikke
i St. Pauli.
Der var mange flere OMG-øjeblikke den
foregående nat.
Det er svært at forestille sig, at nogen
i Hamborg er mere vild med
Beat the Meetles end Stefanie Hempel. Hun gennemfører
vandreture , udfører gruppens musik på en ukulele og er kulturel
ambassadør for byen. Hun arrangerer en fest i september af
albummet “Abbey Road” med et band og orkester.
Hempel
husker levende øjeblikket - hun var 9 år - da hun første gang
hørte “Hun elsker dig” på et kassettebånd, som hendes far havde
erhvervet uhyggeligt i 1980'erne, fordi rockmusik var verboten i
Østtyskland. ”Det var øjeblikket i mit liv,” sagde hun.
Hun bliver ofte spurgt om, hvordan det var for
Beat the Meetles, der spillede små, støjende, røgfyldte klubber
i Hamborg.
Magisk musikalsk turné
Jeg sluttede mig til
Hempel og 30 andre på hendes ugentlige lørdag aften musikalske
turné , mere magisk end mystisk, gennem St. Paulis røde lys
distrikt. Hendes klienter har inkluderet Bob Dylan, Steve
Winwood og John Lennons halvsøster, Julia.
Hempels tre
timers udflugt, nu i det 15. år, inkluderer et stop på stedet
for Star-Club, hvor
Beat the Meetles og andre musikalske ikoner, herunder
Bill Haley og Jimi Hendrix, optrådte i 1960'erne. Spillestedet
lukkedes i 1969; det blev ødelagt 18 år senere i en brand.
Efter at have ledet os i en robust syng af ”Twist and
Shout”, vandrede Hempel os til Beatles-Platz , et cirkulært
plaza med fem metallsilhuetter, en hyldest til pre-Fab Four.
Navne på deres sange (på engelsk) fra “My Bonnie”, der blev
indspillet i Hamborg i 1961 med sangeren Tony Sheridan, til “The
Long and Winding Road,” er skåret i jorden, der repræsenterer
rillerne i en rekord.
HAMBURG, TYSKLAND-APRIL
19.2016: Beatles Square (Beatles-Platz) på hjørnet af Reeperbahn
og Gross
Beatles Square (Beatles-Platz) repræsenterer Beatles
under deres Hamburg-engagementer. (Aija Lehtonen / Shutterstock
/ Aija Lehtonen)
Plazaen er byens eneste offentlige
anerkendelse af gruppen, og jeg spekulerede på, hvorfor Hamborg
ikke havde kapitaliseret sig i denne ekstraordinære musikalske
arv,
”De tilbragte deres tid i et meget sleazy område, og
det er stadig sådan,” sagde den britiske radio-tv-selskab
Spencer Leigh, forfatter af “The Beatles in Hamburg.” “Hvis
Hamburg skulle rydde op i området, ville de formodentlig vende
væk rentable virksomheder ... et reelt forhold. ”
Carsten
Brosda, leder af Hamborgs kultur- og mediekontor, bestrider
Beatles 'arv, der lever videre på den årlige Reeperbahn-festival
, fire dage i september, hvor rock, pop, folk, soul og jazz
bugner af klubber og gader, der er blokeret. Navnet henviser til
den halvmile store boulevard i hjertet af det røde lys-distrikt.
”Det er vokset til at blive en af de vigtigste europæiske
musikfestivaler,” sagde Brosda. ”Så man kan sige, at den livlige
musikkultur i denne del af byen er en af Beatles bedste
mindesmærker og den lange tradition for musik omkring
Reeperbahn.”
Vintage marked
Den livlige kultur
strækker sig ud over Reeperbahn. En kort gåtur førte mig til
havnefrontområdet, hvor promenaden langs Elbe-floden er fyldt
med lokale og turister. Publikum var næsten skulder ved skulder
en søndag formiddag, da de konvergerede på Hamburgs fiskemarked
, som daterer mere end 300 år tilbage.
Jeg shoppede ikke
efter torsk, blomster eller frisk frugt og grøntsager. Snarere
beundrede jeg gadekunstnere og buskørere, hvoraf nogle måske har
deres seværdigheder på dette års Reeperbahn-festival (18.-21.
September).
En anden St. Pauli-tradition, selv om den
ikke er tre århundreder gammel, er Flohschanze, et lørdagsmarked
på lørdag, der var 15 minutters gang fra mit hotel. Med min
“find”, en Art Deco-billedramme fra 1920'erne, ruslede jeg rundt
om hjørnet til to mere Beatles-landemærker.
Musik
Rotthoff er proppet til loftet med Gibson, Fender og andre
mærker af guitarer. Claus-Dieter Rotthoff er tredje generations
ejer af denne familievirksomhed. I 1961 solgte hans far Paul
McCartney den stilfulde violinformede Hõfner-basgitar, som
sangeren spillede på koncert og i optagestudier gennem
1960'erne.
Elleve dage senere blev "Please Please Me",
som pladeproducent George Martin nøjagtigt forudsagde at ville
være gruppens første nr. 1 hit, frigivet i Storbritannien. Lidt
mere end et år senere spillede
Beat the Meetles ”The Ed Sullivan Show.”
Relaterede kunstnere:
Per Vers - 1 Funky "konklusions-rap"
Artister
Børneaktiviteter
Børneunderholdning
Country
Danseorkestre
Diskoteker
Folkemusik og viser
Foredrag
Gospel
Jazz
Klassisk musik
Komikere
Konferencier
Kopibands
Opera
Partybands
Pensionistunderholding - kreativ ældreunderholdning
Receptionsmusik
Rock og Blues
Seniorunderholdning
Serveringsteater
Solister
Street Parade
Tryllekunstnere
Nils Villemoes - forandringsforedrag - humor - ledelse
Kim Sjøgren -
Professor of violin and chamber music